Zamknij

Megatrendy w pakowaniu 2021

Przyszłość opakowania: wielkie innowacje naszego społeczeństwa coraz mocniej oddziałują na trendy w branży opakowań. Opakowania odzwierciedlają rozwój w zakresie techniki, designu, materiałów, obsługi i podejścia do ekologii. Ludzie codziennie używają opakowań. Muszą one udzielać intuicyjnych odpowiedzi na oczekiwania, życzenia i funkcje. Megatrendy oparte na komunikacji, zrównoważonym rozwoju, indywidualizmie i przeżyciach od dawna już determinują rozwój opakowań.

Opakowania to aktorzy przemian  

Transformacja w dziedzinie opakowań: aktualne i spodziewane przemiany w branży opakowaniowej robią wrażenie. Towarzyszy im olbrzymi krok w stronę innowacyjności. W wielu obszarach mamy obecnie do czynienia ze zmianami przełamującymi schematy. Przeczytaj, jakie megatrendy mają największy wpływ na rozwój opakowań i marketing produktów.

1. Opakowania zrównoważone

Tekturowa skrzynka o naturalnym wyglądzie wypełniona pomidorami

Dużo więcej niż mniej plastiku: popyt na opakowania zrównoważone rośnie; elementy plastikowe sukcesywnie zastępuje się odnawialnymi surowcami ekologicznymi jak zwykła tektura, tektura wykonana z traw lub odpadów rolnych. Inteligentne konstrukcje opakowań redukują ilość zużytego materiału. Nieustannie rosnąca liczba sklepów sprzedających produkty „niepakowane” w Niemczech pokazuje, że coraz większe grono konsumentów podchodzi krytycznie do kwestii opakowań. Tam, gdzie nie można lub nie wolno całkowicie zrezygnować z opakowań, liczą się rozwiązania, które w równym stopniu przekonają do siebie klienta i sprzedawcę.

„Mniej plastiku” – tego żądają konsumenci i gospodarka. Plastikowe okienka i wkładki są modyfikowane na rzecz zrównoważonych rozwiązań, a w odniesieniu do całości opakowania zaczyna się stosować inne materiały. Coraz większy wpływ zyskuje odpowiedzialny proces produkcji: efektywna energetycznie i ekologiczna produkcja, unikanie, wzgl. redukcja i kompensacja emisji CO2, odpowiedzialne postępowanie z pracownikami i surowcami oraz (certyfikowane) zarządzanie zrównoważonym rozwojem stają się dziś standardem. 

Firma Karl Knauer należy do pionierów w dziedzinie rozwoju opakowań zrównoważonych. Odpowiedzialność i zrównoważony rozwój to kluczowe, wielokrotnie nagradzane elementy strategii przedsiębiorstwa. W przypadku wszystkich naszych usług z zakresu opakowań, materiałów reklamowych, opakowań ozdobnych i budowy maszyn chodzi nam o zwiększenie efektywności procesów i produktów, oszczędzanie surowców i ograniczenie emisji do minimum.  

Niech przemówią fakty  – przeczytaj raport firmy Karl Knauer na temat zrównoważonego rozwoju

2. Przewymiarowane opakowania odchodzą do lamusa

Wysokie kartoniki z perforowanym wzorem

„Im większe, tym lepsze” – takie podejście jest już passé. Dziś rządzi hasło „Tak małe jak tylko możliwe”. Jeżeli chodzi o rozwiązania w zakresie opakowań, coraz większe znaczenie ma redukcja objętości transportowej. To się opłaca: zarówno w odniesieniu do liczby samochodów potrzebnych do transportu (pozytywny efekt uboczny: redukcja kosztów transportu), jak i w kontekście bilansu CO2 i użytych surowców. W przypadku zleceń o niewielkim wolumenie – dzięki zmniejszeniu opakowań bez uszczerbku w sferze wizualnej dla prezentacji produktu – średnio możliwe jest zredukowanie o 40 liczby frachtów w ciągu zaledwie trzech miesięcy. Jest to rząd wielkości, który naprawdę robi wrażenie. Drogi i środowisko naturalne mogą odetchnąć!

 

3. Naturalność w wyglądzie i dotyku

Różne kartony na butelki w kolorze brązowym z nadrukiem

„To jest takie przyjemne w dotyku”: dla coraz większej grupy klientów coraz większą rolę – oprócz aspektu wizualnego – odgrywa również to, jakie w dotyku jest opakowanie. Naturalność, materiał, produkcja – wszystko to świadczy o powrocie do natury. Projektanci opakowań mogą jeszcze spotęgować ten efekt dzięki inteligentnemu połączeniu materiału, druku, lakieru i designu. Imitacja drewna, która w dotyku jest jak prawdziwe drewno, a może nowoczesny wygląd papieru pakowego, również naturalnego w dotyku? Ogranicza nas jedynie fantazja.

 

4. Minimalizm i transparentność

Papierowe torebki z literą T w roli okienka

Megatrend – uważność: świadomość konsumencka zmienia się. Świadoma i uważna rezygnacja, koncentracja na tym co najważniejsze – podejście wynikające z kultury dobrobytu z jej nadpodażą w społeczeństwie zachodnim, które stanie się w przyszłości oczkiem uwagi klientów. Filozofia zrównoważonego rozwoju staje się przy tym centralną osią nowego stylu życia, w którym mniej znaczy więcej. Ma to oczywiście ogromny wpływ na opakowania, które w niedalekiej przyszłości zyskają zredukowaną, subtelną i czystą formę i kolorystykę. Typografia cechuje się prostotą i zarazem siłą wyrazu. Design jest wolny od upiększeń.

Nowa definicja prostoty staje się siłą. Tym bardziej, że modne marki emanują skromnością, a przy tym są dobrze prezentowane, dzięki czemu budzą pozytywne asocjacje na sklepowej półce. Liczy się transparentność, którą zapewniają okienka, wycięcia i możliwie jak najmniejsze zużycie materiału (np. w postaci banderoli), aby zapewnić konsumentom możliwość zobaczenia produktu, wglądu w jego wnętrze, czyli w to co najistotniejsze. Kolory i cechy produktu zostają zintegrowane w designie opakowań.

5. Trend przeciwny – maksymalizm

Kartoniki w postaci sztabki złota

Głośno, ekstrawagancko, dużo. Ale nigdy za dużo. „Think big” to podejście pozostające w kontrze do minimalizmu. Trend ku maksymalizmowi przejawia się pompatycznym designem i mieszanką stylów okraszonych żywymi barwami. Maksymalizm cechuje większa swoboda i krzykliwość; liczy się osobowość, często wyrażona w agresywnych, jaskrawych kolorach lub błyszczących elementach. Przykład złoto: mocno przyciągające uwagę, eleganckie, błyszczące, zbytkowne. Im więcej, tym lepiej. Uszlachetnienia w kolorze złota, np. w postaci tłoczeń typu hot-stamping, pojawiają się coraz częściej – zarówno w mikroskali poprzez uszlachetnienie poszczególnych elementów lub w skali makro dzięki wykorzystaniu złotej folii na dużej powierzchni. Wszystko w zależności od produktu i grupy docelowej. Ważne jest, aby wyznaczyć standard.

Przeczytaj więcej o naszych opcjach uszlachetniania druku!

6. Opakowania świecące

Kartoniki na produkty kosmetyczne w różnych rozmiarach i kształtach

Zmyślne obiekty, które przykuwają wzrok Opakowania stają się coraz bardziej empatyczne. Pasują do konsumentów i ich stylu życia. Podczas gdy niektóre branże – np. branża artykułów spożywczych lub kosmetyków naturalnych – coraz intensywniej poszukują dla swoich opakowań takich rozwiązań, które pozwalają ograniczyć je do minimum i zrealizować przy użyciu zrównoważonych materiałów i elementów uszlachetniających; obiektem poszukiwań są inne, spektakularne opakowania, które przyciągają wzrok i wyzwalają impuls do zakupu.

W dalszym ciągu światło, zintegrowane w opakowaniach, służy przede wszystkim jako element przyciągający spojrzenia, który pozwala wyeksponować markę przy pomocy wielu mechanizmów aktywacyjnych, wykorzystując np. choreografię świetlną przy podnoszeniu opakowania, zapalenie się elementów oświetlających w momencie otwarcia opakowania, poświatę w regale itp. To jednak zdecydowanie nie wszystko: projektanci opakowań są pewni, że wkrótce na opakowaniach będą wyświetlane filmy. „Storytelling live” na opakowaniu: podkreślić zalety produktu, zaprezentować filmy reklamowe, przedstawić producentów. Będzie się działo! (990)

Odkryj trzy możliwości w ofercie firmy Karl Knauer, które pozwalają zintegrować światło w opakowaniach:

  • HiLight – printed electronics®

  • HiLight – smart LEDs®

  • OLED –przyszłość oświetlenia we współpracy z INURU GmbH

 

Dowiedz się więcej

7. Unboxing (przeżycie)

Rozkładane pudełko z nadrukiem
 Opakowanie kosmetyczne z wieczkiem dla ASAHEGO

Wow! Otwarcie opakowania, czyli tzw. unboxing, staje się nowym przeżyciem. Opakowanie staje się nośnikiem emocji. Filmy z „unboxingiem” w Internecie mają status kultowy, a samo opakowanie staje się nie mniej atrakcyjne niż sam produkt. Sam moment otwarcia opakowania staje się przeżyciem, oferując kupującemu – oprócz samego produktu – dodatkową radość niezwykłego doświadczenia. Produkt wręczony jako prezent awansuje do roli wydarzenia. Któż z nas nie powraca myślami do czasów dzieciństwa – jak ekscytującym był moment samego rozpakowania prezentów. Emocje towarzyszące unboxingowi jako instrument marketingu zyskują ważną pozycję w rankingu. Połączenie indywidualnego opakowania oraz dobrze przemyślanego designu i inteligentnej konstrukcji budzi u klientów asocjacje i emocje, które pozostają w pamięci.

Przeczytaj więcej o naszym doświadczeniu unboxingowym z Wiha "Nawet opakowanie kręci" lub o wielokrotnie nagradzanym pudełku prezentacyjnym Diorama od ASAHEGO.

Megatrendy wpływają na trendy w pakowaniu

  • Megatrend – zrównoważony rozwój: Zrównoważony rozwój we wszystkich jego przejawach to obecnie megatrend – szczególnie w Europie. Biożywność, kosmetyki naturalne czy elektromobilność – w każdym z tych obszarów naszego życia coraz większą rolę odgrywa kwestia zrównoważonego podejścia i oczekiwania wielu ludzi, aby móc żyć proekologicznie. Dotyczy to oczywiście również przemysłu opakowań. Publiczna dyskusja poświęcona problemowi zanieczyszczenia oceanów plastikiem pokazuje, jak ważne są opakowania zrównoważone, wykonane z odnawialnych, przyjaznych dla środowiska surowców jak tektura. 
  • Megatrend – indywidualizacja: „Customizing”, czyli dostosowanie określonego produktu do indywidualnych życzeń i potrzeb pojedynczych klientów, to globalny megatrend. Począwszy od musli na śniadanie, którego skład klient może samodzielnie skomponować i zamówić w Internecie, poprzez obuwie sportowe o spersonalizowanym designie po opakowania ozdobne marki Karl Knauer, oczywiście również z opcją indywidualizacji: klienci oczekują, że ich życzenia i potrzeby zostaną zrealizowane. Trend w kierunku indywidualizacji postępuje i w przyszłości zyska na dynamice. Druk cyfrowy oraz związane z tym procesy produkcyjne i logistyczne otwierają fascynujące możliwości na przyszłość, które pozwolą produkować spersonalizowane opakowania w ramach produkcji masowej. 
  • Megatrend – Gender Shift: Tradycyjny podział ról między mężczyzną i kobietą jest coraz częściej przełamywany, granice zacierają się i zanikają. Ma to również wpływ na opakowania – język komunikacji z użytkownikiem przybiera neutralny odcień. W centrum uwagi jest „JA”, co sprawia, że tradycyjny schemat myślenia o płci schodzi na dalszy plan. Wszystkie płcie powinny czuć się zaproszone. Kolor, kształt i wykończenie opakowań stają się neutralne.
  • Megatrend – Silver Society: Nasze społeczeństwo starzeje się, a na całym świece przybywa seniorów. Nie pozostaje to bez wpływu na design i obsługę opakowań. Aspekty convenience będą zyskiwać na znaczeniu i zaspokajać potrzeby. Ograniczenia w obszarze motoryki małej, utrata sił witalnych i sprawności palców to przykłady, które spowodują zmiany również w obsłudze opakowań. Rozwój opakowań spowoduje powstanie rozwiązań, np. mechanizmów ułatwiających otwieranie, lepszą czytelność, możliwość podziału na porcje itd. Pakowanie staje się co raz bardziej sprawą serwisu.

Doradca przyszłości: Karl Knauer

Ekspertom w dziedzinie opakowań z firmy Karl Knauer – projektanta i producenta opakowań, dysponującego dużym działem badań i rozwoju – od zawsze zależało na tym, aby rozpoznawać i wyznaczać trendy oraz tworzyć przyszłościowe opakowania na potrzeby marek i produktów. Firma Karl Knauer jako lider innowacji w międzynarodowej branży opakowań. My w firmie Karl Knauer wiemy, czego oczekuje rynek – tu i teraz, a także w perspektywie przyszłości.

 

Newsletter: wiedzieć, co w trawie piszczy