Opakowania, które wszędzie świetnie wyglądają!
Ważne spotkanie z nowym klientem czy wycieczka w góry z przyjaciółmi? W zależności od tego, jakie masz plany, przypuszczalnie wybierzesz inne ubrania ze swojej szafy. Tak samo jest z opakowaniami. Opakowanie, czyli „ubranie” produktów nie tylko powinno dobrze wyglądać, ale także spełniać różne funkcje. Dlatego opakowania do handlu detalicznego często różnią się od tych do sprzedaży internetowej, mimo że dotyczą tego samego produktu.
Opakowania do handlu detalicznego
W przypadku opakowań przewidzianych do punktów sprzedaży (Point of Sale) głównym celem jest przyciągnięcie wzroku i tym samym uwagi klientów. Podobnie, jak w przypadku spotkania biznesowego z klientem czy prywatnej randki chcemy zrobić dobre wrażenie, także opakowania w sklepie mają zachwycać wyglądem i kompetencją. Dlatego są one projektowane w taki sposób, aby przyćmić produkty konkurencji, znajdujące się w sąsiednim regale. Impuls, aby chwycić produkt i go kupić, może wywołać na przykład niestandardowy kształt, wyjątkowe właściwości dotykowe czy ekskluzywne wzornictwo opakowania. Dzięki naszym specjalistom w dziedzinie opakowań kreatywność producentów i projektantów opakowań praktycznie nie ma granic.
Opakowania dostosowane do wysyłki
W przypadku produktów sprzedawanych w sklepach internetowych opakowania muszą spełniać zupełnie inne wymagania: ich celem jest przede wszystkim zapewnienie bezpiecznej ochrony podczas transportu do klienta. Aby przejść – coraz częściej w pełni zautomatyzowany – proces pakowania, a także drogę transportu bez szwanku, opakowania te muszą być znacznie bardziej wytrzymałe niż opakowania, które znajdą się na półce sklepowej. Dlatego opakowania przeznaczone do handlu internetowego są nie tylko trwalsze, ale przeważnie także mniejsze, lżejsze i bardziej kompaktowe, aby zredukować do minimum koszty wysyłki.
Podczas rozpakowywania wielu producentów może zapunktować
W przypadku zakupów online opakowanie odgrywa drugorzędną rolę. Tutaj o tym, czy towar trafi do koszyka, decydują raczej wartości „wewnętrzne”, czyli sam produkt lub jego cena. Ale najpóźniej z chwilą dostarczenia produktu do domu, gdy klient zacznie otwierać opakowanie, jego uwaga skupi się na nim. Tanie, niedbale przygotowane pudełko natychmiast poddaje w wątpliwość jakość produktu. Natomiast wysokiej jakości opakowanie od pierwszej chwili utwierdza klienta w decyzji o zakupie. Pozytywne doświadczenia podczas rozpakowywania, czyli efekt „wow”, w znacznym stopniu przyczyniają się do tego, jak klienci oceniają daną markę, produkt lub sklep (internetowy). Dlatego należy dokładnie przemyśleć, czy ważniejsze jest takie zaprojektowanie opakowania, aby zmieściło się ono w skrzynce na listy, czy aby w szczególny sposób podkreśliło walory towaru. W dużej mierze zależy to od produktu, ale także od grupy docelowej.
Opakowania, które świetnie sprawdzają się w obu sytuacjach
Dziś tak, jutro inaczej – coraz więcej klientów korzysta z obu możliwości zakupu: w sklepie lub online. Aby dotrzeć do jak największej grupy klientów i w ten sposób zwiększyć sprzedaż produktów, wielu producentów łączy oba światy, przykładowo umieszczając na opakowaniach kody QR, które zachęcają do wzięcia udziału w konkursach lub wydarzeniach online. Innym pomysłem jest wysyłanie wraz z zamówionym towarem bonów, które można zrealizować w sklepach stacjonarnych.