Projektowanie opakowań pod kątem recyklingu
Coraz większa liczba konsumentów się na nie decyduje, Komisja Europejska wymaga ich zastosowania do 2030 roku, poszukuje ich coraz więcej przedsiębiorstw i markowych producentów: opakowania, które chronią produkt, nie szkodząc środowisku. Skomplikowane opakowania jednorazowe – często składające się z różnych tworzyw sztucznych – są passé i grozi im zaleganie na półkach. Dla konsumentów mogą nawet stanowić argument, aby nie zdecydować się na dany produkt i zamiast niego wybrać artykuł, który pozsiada ekologiczne opakowanie. Wynika to z dużo większej niż dawniej świadomości, że opakowania mogą stanowić problem jako odpady, dlatego są akceptowane jedynie wówczas, gdy zostały zaprojektowane zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju. Dotyczy to zarówno zafoliowanego ogórka sałatkowego, jak i blistrów ze szczoteczkami do zębów.
Megatrend zrównoważony rozwój: gdy obowiązek staje się wyborem
W związku z tym rozwiązania opakowaniowe wykonane z nadającego się do recyklingu kartonu są obecnie bardzo poszukiwane. Ale także w przypadku pozornie ekologicznych – nadających się do recyklingu – materiałów, jak karton, papier i tektura, należy dokładniej się przyjrzeć. W firmie Karl Knauer robimy to od zawsze. Ponieważ ochrona środowiska i zrównoważony rozwój od początku były dla nas najważniejsze, a nie dopiero teraz, gdy stały się megatrendem. Stanowią integralną część strategii naszego przedsiębiorstwa. Dlatego chcemy w skrócie objaśnić, na czym polegają drobne różnice, które decydują o tym, jak zrównoważone jest opakowanie w rzeczywistości.
Możliwość recyklingu opakowań
Każdy z nas spotkał się z podobną sytuacją: próbujemy w miarę skutecznie oddzielić przyklejoną do kartonu folię z tworzywa sztucznego, aby móc wyrzucić go do kontenera na papier. Jest to nie tylko frustrujące, ale stanowi także główną przyczynę tego, że w zakresie recyklingu czy sortowania odpadów jest w Niemczech jeszcze wiele do zrobienia. Tymczasem istnieją bardzo proste rozwiązania: najlepiej używać tylko jednego rodzaju materiału, aby tworzyć ekologiczne opakowania monomateriałowe. Ale także mieszanka materiałów może być ekologiczna. Przykładowo dla szczoteczek do zębów Dr.Best opracowano pomysłowe opakowanie bez plastiku. Składa się ono – wraz z okienkiem – z odnawialnych, naturalnych materiałów, jak karton i włókna celulozowe, które można przekazać do cyklu recyklingu, wrzucając do kontenera na papier.
Ze świadomością odpowiedzialności: materiały przyjazne dla środowiska
Bardzo przyjazne w recyklingu są opakowania, które składają się z jednego rodzaju materiału. Przykładowo karton, który zawiera trawę lub rożnik, przy produkcji nowych arkuszy pokrywa się ciemnymi kropkami, które mają negatywy wpływ na wygląd opakowania. W nowej odsłonie opakowań dla markowego producenta Mey oprócz wyboru odpowiednich materiałów zadbano także o zastosowanie mocno zredukowanego lub punktowego motywu w formie nadruku oraz lakieru w wersji opartej na dyspersji. Takie rozwiązanie cieszy nie tylko świadomego konsumenta, ale także przedsiębiorstwa recyklingowe.
Indywidualny wybór materiałów
Tworzywa sztuczne – tylko, gdy nie da się ich uniknąć
Ze względów prawych, higienicznych lub technicznych konieczne może być zadbanie o to, aby towar nie miał bezpośredniego kontaktu z kartonem. Przede wszystkim należy sprawdzić, czy jako barierę można zastosować lakier. Dopiero gdy to rozwiązanie okaże się niewystarczające, można rozważyć użycie – w miarę możliwości niewielkich ilości – nadającej się do recyklingu folii lub tworzywa sztucznego. Inteligentne rozwiązania opakowaniowe mogą w takich przypadkach spowodować oddzielenie od siebie różnych elementów podczas otwierania lub ułatwić posortowanie ich przez konsumenta.
Obieg surowców od samego początku
Aby opracować naprawdę zrównoważone rozwiązania, należy zredukować wszystko, co nie jest bezwzględnie konieczne: energię, materiały, substancje pomocnicze, jak kleje, farby i lakiery, a także trasy transportowe czy niepotrzebne cykle korygujące. Wymaga to jednak rozrzutnego wykorzystania jednego zasobu – know-how. Na szczęście w firmie Karl Knauer mamy go pod dostatkiem!