Win-Win-Win
Udane partnerstwa jako wartość dodana dla rynku
Kreatywne partnerstwo firm Mey i Karl Knauer
Tak jak w prywatnych kontaktach, tak i w kontaktach biznesowych między partnerami musi pojawić się chemia. Jeśli współpraca przebiega harmonijnie i panuje wzajemne zaufanie, można sprawnie zrealizować nawet najbardziej wymagające projekty i zapewnić sobie sukces na rynku innowacyjnymi rozwiązaniami. Partnerstwo między znaną marką bieliźniarską Mey a firmą Karl Knauer pokazuje, że zysk z tak ścisłej współpracy odnoszą nie tylko zainteresowane firmy, lecz także ich klienci, a nawet środowisko naturalne.
„Jeżeli pozostaniemy przy takiej metaforze partnerstwa biznesowego, to można powiedzieć, że między nami a firmą Mey od razu zaiskrzyło. Bo rzeczywiście, gdy wiosną 2016 roku trafiło do nas pierwsze zapytanie z działu marketingu Mey, z miejsca zapałaliśmy do siebie gorącym uczuciem” – wspomina Rita Schätzle, kierowniczka ds. klientów kluczowych w firmie Karl Knauer. „W naszym pierwszym wspólnym projekcie chodziło o zastąpienie dotychczasowych standardowych pudełek składanych opakowaniami, które w point-of-sale będą traktowane jako „szczególne”, jak to wówczas nazwano”.
W odpowiedzi na pierwsze zlecenie zaprojektowano i wyprodukowano pudełka składane z odchylanym wiekiem, w których bielizna znakomicie się prezentuje i które przyjemnie jest rozpakowywać. Ten typ opakowań jest bardzo rzadko wykorzystywany przez innych producentów bielizny, co można łatwo zauważyć na półkach sklepowych, dlatego nowe pudełko firmy Mey z odchylanym wiekiem natychmiast wpada w oko.
Doradztwo od prototypu aż po budowę maszyn
„Już po zobaczeniu pierwszych prototypów wiedzieliśmy, że zaproszenie firmy Karl Knauer do współpracy było znakomitym posunięciem. Karl Knauer to partner z branży opakowań, jakiego szukaliśmy” – potwierdza także Iris Erkner, pracująca w dziale marketingu i rozwoju opakowań w Mey. „Czuliśmy od razu, że zespół Karl Knauer nie tylko otoczy nas kompleksową i kompetentną opieką, ale rzeczywiście zrozumie nasze potrzeby”. Być może tajemnica powodzenia leży w tym, że oba przedsiębiorstwa mają podobne DNA. Zarówno Mey, jak i Karl Knauer to firmy rodzinne o długiej tradycji, szczególnie ceniące sobie działanie oparte na zasadach zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej. Obie firmy prowadzą produkcję niemal wyłącznie we własnych fabrykach w Europie i mają do zaoferowania wysokiej klasy produkty, które wyraźnie odróżniają się od nietrwałych, tanich towarów.
„Z założenia zawsze pracujemy nad takimi rozwiązaniami, w których wszystkie detale do siebie pasują. Dlatego zawsze oczywistą rzeczą jest dla nas kierowanie uwagi klientów na alternatywę lub możliwości oszczędności i optymalizacji”. W przypadku firmy Mey oznaczało to na przykład, że przed wprowadzeniem nowych wariantów opakowań zaproszono na miejsce zespół konstruktorów maszyn z firmy Karl Knauer, aby dokonać niezbędnych poprawek i modyfikacji w procesie produkcji. W efekcie zmiana przebiegła naprawdę sprawnie.
Zrównoważony rozwój w segmencie high-level
W ramach pomyślnej współpracy między obiema firmami równolegle z wprowadzaniem nowych opakowań poddano wnikliwej analizie istniejące rozwiązania. Dostrzeżono wówczas i zainicjowano dalsze możliwości optymalizacji w zakresie stosowanych materiałów i wielkości opakowań. Mniej opakowań, na ogół w bardziej kompaktowych formatach, w dodatku stworzonych ze szczególnie ekologicznych materiałów – te aspekty pozwoliły obu partnerom zadbać o jeszcze większe zrównoważenie procesu produkcji.
Mey GmbH & Co. KG to średniej wielkości przedsiębiorstwo, zarządzane przez właścicieli, działające już od roku 1928. Zawsze kładło duży nacisk na najwyższą jakość, innowacyjność i poczucie odpowiedzialności. Dlatego zrównoważony rozwój odgrywał w firmie Mey główną rolę nie tylko w ostatnich latach, ale jeszcze na długo przed tym, nim stał się powszechnym trendem. „Przykładowo praca w całym łańcuchu produkcyjnym naszej serii Organic odbywa się w zgodzie z najwyższymi, czyli najsurowszymi normami społecznymi i ekologicznymi. Troszczymy się o to, by nasza bielizna była przyjemna dla skóry, ale równie ważne jest, by nas i naszych klientów nie gryzło sumienie. Dotyczy to oczywiście także opakowania, które musi łączyć w sobie szczególnie wysoką jakość i aspekt ekologiczny” – wyjaśnia Iris Erkner z firmy Mey. We wspólnym projekcie rozwojowym, po wielu testach i wypróbowanych wariantach, firmy Mey i Karl Knauer opracowały opakowania z wyjątkowo ekologicznych materiałów, m.in. z kartonu z włókien traw i kartonu z recyklingu, a także odpowiednie nadruki 3D i termodruk. Opakowanie to jest świetnym przykładem pogodzenia wysokiej klasy wzornictwa z troską o środowisko i zasoby naturalne. Jednocześnie pokazuje ono drogę, którą można i trzeba będzie pójść, jeśli chodzi o prezencję towarów – klienci nie akceptują już (eko)produktów zapakowanych w tworzywa sztuczne, czego najbardziej chyba znanym przykładem jest ogórek sałatkowy. Opakowanie coraz bardziej wpływa na decyzję o zakupie danego towaru, dlatego poszukuje się opakowań z materiałów odnawialnych, o mniejszych formatach, bardziej naturalnych w dotyku.
Kontrola jest dobra, zaufanie jeszcze lepsze
„Dzięki naprawdę optymalnej współpracy z osobami odpowiedzialnymi w firmie Mey mamy możliwość wykazania się kreatywnością w pracy nad projektami. W efekcie powstają zupełnie wyjątkowe rozwiązania i prototypy. To właśnie my wpadliśmy na pomysł, by do marki premium „mey story” użyć nietypowego opakowania w formie torby papierowej. Także w tym przypadku do minimum ograniczono ilość zużywanego materiału i elementy designerskie, co dokładnie koresponduje z dzisiejszym poczuciem estetyki. Cieszymy się oczywiście, że nasz projekt został zrealizowany i okazał się prawdziwym przebojem, przyciągającym spojrzenia w salonach sprzedaży” – dodaje Rita Schätzle z firmy Karl Knauer.
Długookresowe relacje biznesowe okazują się z reguły opłacalne, nie tylko w przypadku współpracy firm Karl Knauer i Mey. Odwaga, by oddać się, względnie oddać swój projekt, w inne, doświadczone ręce, bywa często nagradzana: poznaniem nowych technik, zdobyciem profesjonalnych kompetencji i wydajniejszym wykorzystaniem własnego czasu i zasobów.