Czynnik sukcesu – design opakowań
Wyeksponuj produkty, wykreuj feeling marki, wyznacz trendy: oto przyszłość designu opakowania. Oprócz takich funkcji jak ochrona, bezpieczeństwo produktu, przyjazność dla środowiska i convenience, to właśnie design opakowań oraz tzw. unboxing będzie w przyszłości odgrywać dużą rolę.
Rozpakowywanie z „efektem wow”: Pudełko-diorama do prezentacji ASAHEGO zabiera nas przy rozpakowywaniu w podróż do serca dżungli. Dzięki licznym misternym detalom, takim jak filigranowa kurtyna roślinna o czterech poziomach głębi, opowiada nam niewiarygodną, ale prawdziwą historię odkrycia niemal zapomnianej i przekazywanej tylko ustnie magicznej recepty na piękno. Ten luksusowy kosmetyk wytwarzany przez The Creammaker jest dostępny w wersji limitowanej. Emocjonalna prezentacja produktu została stworzona przez Antje Urbe (The Creammaker) i Joachima Maatz (Maatz Design).
4 czynniki skutecznego designu opakowań
Dlaczego coraz więcej produktów otrzymuje indywidualne opakowanie? Na co muszą zwracać uwagę przedsiębiorstwa, planując skuteczne opakowanie? Kto uwzględni cztery poniższe czynniki istotne dla opakowania, zapewni sobie rynkową przewagę dzięki przekonującemu opakowaniu produktu:
- Czynnik designu – bezpieczeństwo produktu: Po pierwsze: zapakowany produkt musi być chroniony i zabezpieczony na czas transportu. Zakres ten obejmuje również aspekty bezpieczeństwa produktów wrażliwych jak artykuły spożywcze. W ostatnich latach również techniki w zakresie konstrukcji, wykończenia i uszlachetnienia należą do nowoczesnego designu opakowań, gwarantując bezpieczeństwo przed fałszowaniem. Nie bez znaczenia są także informacje, które zgodnie z ustawą muszą zostać nadrukowane na opakowaniu.
- Czynnik designu – convenience: Łatwe otwieranie, łatwe ponowne zamykanie, zabezpieczenie przed dziećmi, wygodna obsługa dla seniora – wszystko to stanowi wartość dodaną, którą uwzględnia skuteczny, perspektywiczny design opakowań.
- Czynnik designu – wsparcie sprzedaży: Opakowanie musi wyróżniać produkt na tle konkurencji i skutecznie wyeksponować argumenty przemawiające za kupnem. Jest ono nośnikiem emocji, ambasadorem, platformą sprzedażową i obiektem przykuwającym wzrok na sklepowej półce. Zgodny ze strategią marki design oraz przełamująca schematy, technicznie dopracowana realizacja zapewnia przewagę na sklepowym regale i pozwala przedsiębiorstwu zdecydowanie wyprzedzić obecną na rynku konkurencję.
- Czynnik designu – budżet: Jakie koszty generują poszczególne elementy opakowania? Warto wcześniej skontaktować się z nami w tym zakresie! Dobór materiałów, rodzaj opakowania, nadruk (np. specjalne farby), uszlachetnienia i nakład mają znaczący wpływ na koszty produkcji. Z pewnością zalicza się do tego również strategia cenowa i pozycjonowanie produktu, a także gotowość klientów do poniesienia kosztów. Wskazówka dotycząca wartości dodanej: wykorzystaj efekt bardziej pracochłonnego opakowania, ponieważ najczęściej przekłada się ono również na gotowość konsumentów do wydania większej sumy na zakup produktu.
Dobry design opakowań. Od czego to zależy:
- Rodzaj / kształt opakowania: Form follows function. Form follows product. Kształt opakowania musi oczywiście pasować do produktu i jego grupy docelowej, a także do miejsca prezentacji i użycia. Czy produkt stoi na regale sklepowym? Czy jest dostępny w sprzedaży online? Czy przewidziana jest specjalna akcja promocyjna? Jaki jest wynik analizy konkurencji? Odpowiedzi na te pytania stanowią podstawę dla projektowania designu opakowań.
- Materiał opakowania: Jak bardzo zrównoważony ma być? Co musi gwarantować materiał? Ciężar produktu oraz droga transportu znacząco wpływają np. na design i konstrukcję opakowania. W zależności od tego, jak bardzo materiał musi być odporny na temperaturę, do jakiego stopnia może stać się wilgotny lub nawet mokry, taki powinien być dobór materiału na opakowanie produktu – takim wyborem może być np. karton ze świeżych włókien, karton z recyklingu lub szczególnie zrównoważony karton z traw, wzgl. odpadów rolnych.
- Rozmiar opakowania: Jak duże ma być opakowanie? Ile wolnej przestrzeni wokół produktu ma sens? Jaki rozmiar jest właściwy? Czy opakowanie musi zapewnić zastosowanie seryjne i czy musi zostać dostosowane do produktów innych rozmiarów. Eksperci w dziedzinie kartoników i projektanci – w odpowiedzi na takie pytania – tworzą efektywne, zrównoważone koncepcje, które gwarantują oszczędności w zakresie wolumenu i kosztów transportu!
- Wykończenie opakowania: Trendy w designie, prezentacja marki, kreatywność, logo: design opakowań cechuje gigantyczna wręcz różnorodność. W pierwszym rzędzie wykończenie powinno pasować do produktu i marki, ewentualnie nawiązywać do trendów w designie. W kontekście powodzenia szczególnie obiecujący jest design opakowań, który przemawia do emocji konsumenta i na sklepowym regale wyróżnia się na tle konkurencji. Efekt ten udaje się osiągnąć projektantom dzięki wykorzystaniu wielu technik jak np. zastosowanie koloru, typografii, obrazów, zapachu, światła, konstrukcji, uszlachetnień, przetłoczeń, błyszczących folii, wykrojów itd. Eksperci w dziedzinie opakowań i projektanci powiedzą Ci, co jest na czasie.
- Convenience: Komfort, przyjazność dla użytkownika, wartość dodana – są to czynniki uwzględniane, gdy przyglądamy się opakowaniu od strony convenience. Jak ma się otwierać opakowanie? Czy potrzebna jest opcja ponownego zamknięcia? Kto otwiera opakowanie? Dzieci? Seniorzy? Czy potrzebujemy otworu umożliwiającego wysypanie zawartości? Jak wygląda sprawa z możliwością przechowywania i utylizacji? Czy możemy wygenerować drugą korzyść? To wszystko są pytania, które mają istotne znaczenie dla projektantów opakowań w odniesieniu do kwestii convenience.
- Funkcje opakowania: Opakowanie spełnia różne funkcje. W zależności od produktu, jedna czy druga funkcja może być bardziej uwydatniona, np. bezpieczeństwo użytkowania, funkcja ochronna, wymagania transportowe, funkcja przechowywania czy funkcja marketingowa. Design opakowań musi w znacznym stopniu uwzględniać aspekt funkcyjny.
- Informacje na opakowaniu: Na opakowaniu muszą być umieszczone ustawowe informacje obowiązkowe oraz dane. Np. składniki, data przydatności do spożycia, kraj pochodzenia, dane ilościowe, wartości odżywcze w przypadku artykułów spożywczych itd. Oczywiście potrzebna jest dostateczna ilość wolnego miejsca na informacje o marce i opisy produktu. Logo firmy, elementy graficzne symbolizujące zastosowanie, dodatki typu NOWOŚĆ czy BIO są równie częstymi składowymi powierzchni informacyjnych, które potrzebują wystarczającej przestrzeni na opakowaniu. Dlatego projektant powinien uwzględnić te czynniki na etapie projektowania designu opakowań.
- Cena opakowania: podczas budżetowania projektu opakowania musisz uwzględnić wiele czynników i wcześnie wziąć je w rachubę. W ofercie Twojego producenta opakowań uwzględnione są wszystkie parametry mające znaczenia dla kosztów, np. projekt konstrukcji, nadruk, dobór materiałów, rodzaj opakowania, przycięcie, uszlachetnienie, obróbka, jednostki opakowaniowe, dostawa czy wyznaczenie terminu.
Dos and Dont’s w designie opakowań
Co powinieneś zrobić:
- Analiza rynku / konkurencji w kontekście opakowań. To wyróżnia dobrego producenta opakowań.
- Analiza produktu do zapakowania: szczegółowe informacje na temat grupy docelowej, właściwości, obszar zastosowania, strategia marki.
- Poszukiwanie kompetentnego producenta opakowań: potrzeba doradztwa, zastosowanie możliwości uszlachetnienia i dobór materiałów, stworzenie indywidualnego opakowania, wzgl. decyzja na korzyść (tańszego) opakowania standardowego.
- Sprawdzenie aspektów prawnych: jakie informacje obowiązkowe muszą znaleźć się na opakowaniu?
Czego powinieneś unikać:
- Ignorowanie budżetu i gotowość klientów do zapłacenia ceny
- Projekt opakowania bez odniesienia do grupy docelowej i produktu
- Niedocenienie wizerunku marki i tożsamości korporacyjnej Twojego przedsiębiorstwa
- Lekceważenie kwestii obsługi oraz wymagań konsumentów w zakresie convenience
Niezwykłe przypadki designu opakowań
Czarna pantera. Duża scena na promocję filmu. Dzięki spektakularnemu opakowaniu na bazie technologii świetlnej HiLight – smart LEDs®, firmie PepsiCo świetnie udała się promocja Czarnej Pantery wśród influencerów. Utrzymane w konwencji Czarnej Pantery (świat Marvela) opakowanie na napoje w puszkach, uszlachetnione choreografią świetlną, przetłoczeniami we wszystkich ściankach i wyrafinowanymi mechanizmami składania. Unboxing feeling grupy docelowej i wynikające z tego skupienie uwagi milionów to gigantyczny sukces designu opakowania.
Przykład Kneipp: niezwykłe opakowanie wysuwane prezentuje zestaw dodatków do kąpieli marki Kneipp w nadzwyczaj atrakcyjnej formie. Indywidualnie zaprojektowana wkładka inlay jako element designu opakowań utrzymuje wszystkie składniki zestawu na miejscu podczas otwierania opakowania.
Kompleksowy pakiet na serię wysokiej jakości skarpet sportowych marki Bauernfeind: innowacyjne opakowanie w formie zwoju z powłoką soft touch. Oprócz nowoczesnego, atrakcyjnego designu, opakowanie wyróżnia funkcja wysuwania i ułatwiające obsługę otwory na palce. Takie funkcje jak zintegrowana ochrona przed kradzieżą, elastyczne możliwości zawieszenia dla optymalnej prezentacji towaru przekładają się na wyjątkową skuteczność opakowania.
W kwestii warzyw i owoców większość klientów sieci Kaufland chciałaby zrezygnować z plastikowych opakowań. Przedsiębiorstwo handlowe zareagowało na to i wprowadziło dla swojej serii K-Bio kartonowe tace, które w niemal 25% składają się z odpadów zielonych. Materiał ten jest całkowicie recyklingowalny i w porównaniu z tradycyjnym kartonem wyróżnia się jeszcze lepszym bilansem CO2. Aspekt ekologiczny w przypadku tego opakowania produktu staje się dzięki temu jeszcze bardziej widoczny.
Swiss Premium Cosmetics AG – jako pierwsze przedsiębiorstwo z branży kosmetycznej – wykorzystało w swoim kosmetyku „elline Switzerland” spektakularne możliwości, jakie daje zastosowanie światła w lub na opakowaniach. Świecące opakowanie na bazie technologii HiLight – smart LEDs® sprawia, że rozpromienieje nie tylko cera klientki, ale również w jej oczach pojawi się błysk, gdy tylko otworzy pudełko.
Niezwykle piękne opakowania nie tylko transportują znajdujący się w nich produkt, ale także oczarowują i przenoszą nas w inny świat. W przypadku ASAHEGO, wielopoziomowe doświadczenie unboxingu, opowiadanie historii "z głębi dżungli" oraz emocjonalna inscenizacja produktu przenosi nas do dżungli Nowej Gwinei. Połączenie indywidualnego opakowania z przemyślanym projektem i przemyślaną konstrukcją otwiera przed klientami skojarzenia i doświadczenia, które pozostają w ich pamięci.
Design opakowań w pigułce
- Bezpieczeństwo: Produkty muszą być dobrze zapakowane i zabezpieczone na czas transportu. Muszą być one również zaprojektowane i wykończone w taki sposób, aby zapewnić ochronę przed fałszowaniem. Ponadto powinny zawierać wszystkie wymagane ustawowo informacje.
- Convenience: Opakowanie powinno się łatwo otwierać i zamykać. Otwieranie musi spełniać wszystkie wymagania grupy docelowej i posiadać możliwie wiele wartości dodanych.
- Marketing: Opakowanie powinno wyraźnie wyróżniać się na tle konkurencji: designem, materiałem, konstrukcją, przyjaznością dla środowiska naturalnego. Opakowanie może wyróżniać się w wymiarze multisensorycznym i stać się wyjątkowe dzięki wielu parametrom (logo, kolor, lakier, dotyk, zapach, kształt, pismo, oświetlenie, wygląd). Powinno idealnie pasować do strategii marki przedsiębiorstwa, wzgl. produktu.